Tuesday, April 20, 2010

BILA BUKAN ISLAM BERKHUTBAH DALAM MASJID





Pellbagai pendapat mengenai hukum yang 'membolehkan' dan 'mengharamkan si kafir untuk masuk ke masjid. Yang menjadikan persoalan ini lebih menarik apabila si kafir di beri penghormatan, dimuliakan bagi menyampaikan KHUTBAH di mimbar mempergula-gulakan orang islam itu sendiri, apa pula HUKUMNYA???

Perkara ini jelas tidak pernah berlaku semasa pemerintahan islam di zaman Nabi S.A.W mahupun para Sahabat A.S. Namun perkara ini terjadi di bawah pentadbiran PAKATAN RAKYAT di negeri Selangor, apabila YB Sri Andalas, Dr. Xavier Jayakumar didapati masuk dan diberi penghormatan berucap di dewan utama masjid Taman Sri Andalas pada 2009 Oktober lalu.

Ternyata ini menyalahi hukum islam, dimana Pengerusi MAIS, Datuk Seri Mohd Adzib Mohd Isa menegaskan orang bukan islam tidak boleh memasuki masjid kerana tidak suci seperti wanita yang didatangi haid.

Bicara hati : apa pun alasan orang yang menjemput si kafir berceramah di masjid, kesucian masjid sangat perlu dipertahankan dari semula muslihat tipu daya politik...

1 comment:

mySacRedHeaRt said...

PAS yg menghalalkan cara.. kita buat semua salah depa buat takpa..
bodoh la sapa yg sokong depa