Friday, April 23, 2010

KELANA DI BUMI ANTAH BERANTAH - PART 2

Sambungan...

KLN : Bab-bab keraian ni pun, Tuan hebat juga. Dikatakan kerajaan Tuan buat perayaan satu tahun kejayaan parti Pakatan Rakyat memerintah negeri sehingga mencecah RM 1.3 juta. Kenaa buat karnival hampir setengah juta, publisiti dan hampers hampir RM 300 ribu?

MB al-Korp : Kita kena bergembiralah bila meraikan sesuatu kejayaan. Lagipun rakyat lama tak berpesta dan inilah masanya kita nak ucapan terima kasih pada rakyat dengan agih-agihkan hampers. Sesekali belanja RM 1.3 apa masalah? Kita ada simpanan RM 1.4 bilion hasil orang dulu.

KLN : Ana juga musykil hal bajet negeri 2009 yang defisit lebih RM 578.5 juta. Tuan bentangkan Bajet 2009 bernilai RM 1.4 bilion, tapi lepas tu buat bajet tambahan RM 120 juta (Julai 2009) dan tambah lagi RM 458.5 juta (November 2008).

MB al-Korp : Itu la Ana kena kreatif bab-bab duit ini. Kalau tidak cukup tambah kemudian, orang mana nak perasan. Lagipun rakyat bukan faham dan mereka tak bimbang sebab makan, pakai dan tempat tinggal semua cukup. Ana buat bajet tambahan pun fasal nak bagi air percuma pada rakyat. Tapi maaflah mereka yang guna meter pukal kat flat-flat tak dapat Ana nak menolong.

KLN : Ana ada dengar pakej Ransangan Ekonomi Negeri yang bernilai RM 50 bilion? Apa kata Tuan?

MB al-Korp : Inilah keajaiban kita di Selangor mampu membuat jangkaan dan andaian RM 50 bilion sehebat negara. Nilai tu banyak boleh buat orang negeri Ana terbeliak mata. Kita buat program-program penjanaan ekonomi melalui ”Inisiatif Pembiayaian Swasta” terutamanya ”pembersihan Sungai Klang”. Ana dah luluskan syarikat DPZ Asia tanpa tender sebab ini syarikat konsultan, yang lain kena masuk tender. Satu syarikat kawan Ana di I-City, lagi lain tak ingat. Ana juga dapat cadangan dari Transparency International Malaysia (TI-M) supaya kerajaan negeri menandatangani ‘perjanjian integriti’ dengan syarikat-syarikat yang dipilih bagi mengelakkan penyalahgunaan kuasa dan korupsi.

terus bersambung...

Bicara hati : ana macam kenal la ini MB Al-Korporati...

No comments: